Blogit & caset, uutiset

Tulevaisuudentekijä – YTK:n Ilona Kangas

YTK:n viestintä- ja asiakkuusjohtaja Ilona Kangas on ollut mukana tekemässä YTK:stä Suomen suurinta työttömyyskassaa ja luotettavinta brändiä. Valon uudessa tulevaisuuden tekijät-sarjassa Ilona avaa näkemyksiään siitä, mihin menestys perustuu ja miltä näkymät eteenpäin näyttävät.

Kuka olet

Olen espoolainen, pitkän linjan yrittäjä ja viestinnän sekatyöläinen, joka on nyt jo toista vuotta ns. pöydän toisella puolella. Työskentelen YTK:n eli Yleisen työttömyyskassan viestintä- ja asiakkuusjohtajana ja kassan jäsenille perustetun YTK-Yhdistyksen toiminnanjohtajana.

Jos sinun pitäisi kuvata itseäsi hashtageina, mitkä sanat valitsisit?

#teatteri #ihmiset #alwayscurious

Parasta työssäni

Mikä on antoisinta työssäsi YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtajana?

Ah, moni asia! YTK on ensinnäkin aivan poikkeuksellisen inspiroiva yhteisö. Vaikka kassalla on tärkeä julkinen tehtävä työttömyysvakuutuksen tarjoajana ja ansiosidonnaisen maksajana, se on samalla innostava, välittävä ja todella ketterästi kehittävä työyhteisö.

Kassa on kasvanut pitkäjänteisellä ja jäsenlähtöisellä työllä 30 vuodessa Suomen ylivoimaisesti suurimmaksi kassaksi ja luotettavaksi brändiksi. Meidän jäsenemme, joka neljäs suomalainen palkansaaja, ovat aivan huippuja ja he haastavat meitä joka päivä kehittymään asiakaskokemuksen tiellä.

Kassan rinnalla yhdistyksessä taas päästään tuottamaan erilaisia palveluja yhdistyksen jäsenistölle. Uskon, että työelämään liittyvät palvelut tulevat olemaan kovasti muutoksessa tulevina vuosina ja yhdistys tarjoaa näköalapaikan olla mukana rakentamassa entistä toimivampaa työelämää myös tulevaisuuden työntekijöille.

”Näen tulevaisuuden hurjan kiinnostavana.”

Menestymisen salaisuus

YTK on Suomen suurin ja suosituin työttömyyskassa.  Jos sinun pitäisi tiivistää on teidän menestymisenne salaisuus kolmeen kohtaan, mitkä ne olisivat?

Ensimmäisenä tulevat aina asiakkaamme eli jäsenet. Haluamme tarjota heille parasta palvelua ja pyrkiä kehittymään heidän vuokseen.

Toiseksikin tulevat jäsenemme, koska haluamme olla heidän suosittelujensa arvoisia. Jäsenkasvumme syntyy suurelta osin juuri suosittelujen kautta.

Kolmanneksi tulee YTK:n henkilöstö – osaavuus, palvelualttius ja intohimo ovat aivan vertaansa vailla

Elämä koronan jälkeen

Korona on vaikuttanut yrityksiin ja ihmisiin monin tavoin. Miten näet koronan mukanaan tuoman muutoksen omasta ja YTK:n näkökulmasta – muuttuiko jotain pysyvästi ja jos, niin mitä?

Meillä korona aiheutti valtavan työkuorman, joka on oikeastaan vasta tänä kesänä alkanut helpottaa.

Meille paluu normaaliin tarkoittaa rauhoittumista ja katseen keskittämistä uudelleen kehittämiseen ja asiakaskokemukseen. Samalla olemme opettelemassa uutta tapaa tehdä työtä hybridimaailmassa ja uusien tapojen opetteleminen on vasta alussa. Olemme olleet hyvin verkkopainotteinen jo aiemminkin, koska palvelumme tapahtuu pääosin verkossa. Siltä osin korona ei tuonut muutoksia.”

Mitä on edessä

Mitä innostavaa näet edessäpäin?

Näen hurjan kiinnostavana YTK-Yhdistyksen tulevaisuuden. Meillä on yli 230 000 aktiivista jäsentä (noin puolet kassan jäsenistä kuuluu myös YTK-Yhdistykseen), joiden työelämän käänteissä haluamme palvella koko ajan entistä paremmin. Työelämä muuttuu vauhdilla, joten sitä tukevien palveluidenkin tulee muuttua.

Pyrimme kehittämään uutta vahvassa yhteistyössä jäsentemme kanssa. Kassan puolella kiinnostavia aiheita ovat tietenkin digitalisaatio ja asiakaskokemuksen kehittämiseen liittyvät asiat. Joka puolella toistellaan nyt, että data on uusi öljy. Meillä on puolen miljoonan suomalaisen osalta ymmärrystä työhön ja työttömyyteen liittyvistä trendeistä ja voisimme olla mukana kehittämässä vaikka työvoimapulaan liittyviä ratkaisuja. Haluamme myös kassana olla mahdollisimman avoin ja auttaa ihmisiä ymmärtämään tätä järjestelmää entistä paremmin.

Henkilökohtaisesti odotan sitä, että pääsen taas pian teatterin katsomoon – rakas harrastus on jäänyt liian pitkäksi aikaa tauolle.

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi