Strategian jalkauttamista pidetään usein haastavimpana osana strategiaprosessia. Strategian jalkauttaminen vaatii paljon muutakin kuin viestintäsuunnitelman. Sana jalkauttaminen ohjaa jo itsessään harhaan. Onnistuminen edellyttää ennen kaikkien osallistamista, innostamista, yhdessä tekemistä ja jopa luovuutta.
Ohessa viisi tärkeää neuvoa tutkimusten ja parhaiden oppien pohjalta.
Aloita strategian jalkauttaminen ajoissa
Jos suunnittelet strategian toteuttamista, olet usein jo liian myöhässä. Yksi yleisimmistä syistä, miksi jalkauttaminen epäonnistuu on se, että työntekijät eivät ole olleet mukana strategian tekoprosessissa. Kun työntekijät osallistetaan mukaan jo alussa, heillä on heti tunne strategian omistajuudesta.
Ota asiakkaat ja muut sidosryhmät mukaan
Vältä strategian suunnittelussa kulmahuoneansaa. Asiakkaidesi haastattelu ja heidän näkemykset mahdollisuuksista ja uhista voivat auttaa tarkentamaan strategiaa oikeaan suuntaan ja luomaan samalla uskottavamman strategian, joka on helpompi toteuttaa. Asiakkaan äänen vahva korostaminen lisää strategian uskottavuutta myös työntekijöiden silmissä.
Keskity innostuksen sytyttämiseen
Tehokas viestintä on välttämätöntä strategian onnistuneelle toteuttamiselle. Mutta se ei yksinään riitä. Strategian jalkauttamisen tulisi olla hauska ja vuorovaikutteinen kokemus, joka motivoi kaikkia työskentelemään strategian onnistumisen eteen. Tämä vaatii usein luovia menetelmiä. Esimerkiksi pelillistetty jalkautustyöpaja voi auttaa työntekijöitä visualisoimaan strategian vaikutuksen ja oman roolinsa sen toteuttamisessa.
Muuta suuret tavoitteet pieniksi teoiksi
Yksi yleinen este strategian tavoitteiden jalkauttamiselle on resurssi– ja aikapula, oli se totta tai ei. Tunne ”ylhäältä päin vyörytetyistä” lisätavoitteista aiheuttaa helposti suurta turhautumista, mikä taas johtaa sitoutumisen puutteeseen. Usein on hyödyllistä pilkkoa suuret strategiset tavoitteet heti pienempiin, helpommin hallittaviin tekoihin. Kun tämä tehdään yhdessä, työntekijöiden panos auttaa varmistamaan, että yhdessä päätetyt toimenpiteet ovat realistisia ja mahdollisia saavuttaa.
Määrittele onnistumisen mittarit yhdessä
Myös strategiassa onnistumisen mittareiden määrittely tulisi tehdä mahdollisimman paljon yhdessä. Kun työntekijät osallistuvat mittareiden asettamiseen, he sitoutuvat todennäköisemmin niiden saavuttamiseen. Tämä lähestymistapa rakentaa myös luottamuksen ja läpinäkyvyyden kulttuuria, parantaa motivaatiota ja johtaa strategian onnistuneempaan jalkauttamiseen. Lisäksi työntekijät voivat konkreettisesti tuntea osallistuvansa strategian todeksi tekemiseen.
Parhaiden oppien ja tutkimusten pohjalta tiivistetyt viisi neuvoa strategian jalkauttamiseen. Nappaa kuva talteen!
CASE Southwest Airlines: Strategian jalkauttaminen on yhdessä tekemistä – jopa hauskanpitoa
Yksi tunnettu esimerkki onnistuneesta strategian jalkauttamisesta on Southwest Airlines. Southwestin strategiana oli tarjota edullista ja konstailematonta lentoliikennepalvelua alipalvelluilla markkinoilla. Uuden strategian onnistumiseksi yritys osallisti työntekijänsä mukaan prosessiin ja lähti heidän kanssaan rakentamaan uudenlaista yrityskulttuuria, joka edistää tiimityötä, yhteistä hauskanpitoa ja ystävällistä asennetta.
Nykyään Southwest Airlines on yksi maailman menestyneimmistä ja kannattavimmista lentoyhtiöistä, jolla on maine poikkeuksellisesta asiakaspalvelusta ja työntekijöiden sitoutumisesta.
Haluatko jutella lisää?
Tiitta Vaulos
Future strategist, CEO