Blogit & caset, uutiset

Strategian jalkauttaminen agendalla? Näillä tutkituilla vinkeillä onnistut

Unohda strategian jalkauttaminen. Sana jalkauttaminen ohjaa harhaan. Strategiassa onnistuminen edellyttää sitouttamista, osallistamista ja jopa luovuutta. Lue parhaat tutkitut vinkit.
Strategian jalkauttaminen Tiitta Vaulos

Strategian jalkauttamista pidetään usein haastavimpana osana strategiaprosessia. Strategian jalkauttaminen vaatii paljon muutakin kuin viestintäsuunnitelman. Sana jalkauttaminen ohjaa jo itsessään harhaan. Onnistuminen edellyttää ennen kaikkien osallistamista, innostamista, yhdessä tekemistä ja jopa luovuutta.

Ohessa viisi tärkeää neuvoa tutkimusten ja parhaiden oppien pohjalta.  

Strategian jalkauttaminen 1. vinkki

Aloita strategian jalkauttaminen ajoissa ​

Jos suunnittelet strategian toteuttamista, olet usein jo liian myöhässä. Yksi yleisimmistä syistä, miksi jalkauttaminen epäonnistuu on se, että työntekijät eivät ole olleet mukana strategian tekoprosessissa. Kun työntekijät osallistetaan mukaan jo alussa, heillä on heti tunne strategian omistajuudesta.  

Strategian jalkauttaminen 2. vinkki

Ota asiakkaat ja muut sidosryhmät mukaan

Vältä strategian suunnittelussa kulmahuoneansaa. Asiakkaidesi haastattelu ja heidän näkemykset mahdollisuuksista ja uhista voivat auttaa tarkentamaan strategiaa oikeaan suuntaan ja luomaan samalla uskottavamman strategian, joka on helpompi toteuttaa. Asiakkaan äänen vahva korostaminen lisää strategian uskottavuutta myös työntekijöiden silmissä. 

Strategian jalkauttaminen 3. vinkki

Keskity innostuksen sytyttämiseen

Tehokas viestintä on välttämätöntä strategian onnistuneelle toteuttamiselle. Mutta se ei yksinään riitä. Strategian jalkauttamisen tulisi olla hauska ja vuorovaikutteinen kokemus, joka motivoi kaikkia työskentelemään strategian onnistumisen eteen.  Tämä vaatii usein luovia menetelmiä. Esimerkiksi pelillistetty jalkautustyöpaja voi auttaa työntekijöitä visualisoimaan strategian vaikutuksen ja oman roolinsa sen toteuttamisessa.  

Strategian jalkauttaminen 4. vinkki

Muuta suuret tavoitteet pieniksi teoiksi

Yksi yleinen este strategian tavoitteiden jalkauttamiselle on resurssi ja aikapula, oli se totta tai ei. Tunne ”ylhäältä päin vyörytetyistä lisätavoitteista aiheuttaa helposti suurta turhautumista, mikä taas johtaa sitoutumisen puutteeseen. Usein on hyödyllistä pilkkoa suuret strategiset tavoitteet heti pienempiin, helpommin hallittaviin tekoihin. Kun tämä tehdään yhdessä, työntekijöiden panos auttaa varmistamaan, että yhdessä päätetyt toimenpiteet ovat realistisia ja mahdollisia saavuttaa 

Strategian jalkauttaminen 5. vinkki

Määrittele onnistumisen mittarit yhdessä

Myös strategiassa onnistumisen mittareiden määrittely tulisi tehdä mahdollisimman paljon yhdessä. Kun työntekijät osallistuvat mittareiden asettamiseen, he sitoutuvat todennäköisemmin niiden saavuttamiseen. Tämä lähestymistapa rakentaa myös luottamuksen ja läpinäkyvyyden kulttuuria, parantaa motivaatiota ja johtaa strategian onnistuneempaan jalkauttamiseen. Lisäksi työntekijät voivat konkreettisesti tuntea osallistuvansa strategian todeksi tekemiseen. 

Viisi neuvoa strategian jalkauttamiseen - Valo Future

Parhaiden oppien ja tutkimusten pohjalta tiivistetyt viisi neuvoa strategian jalkauttamiseen. Nappaa kuva talteen!

CASE Southwest Airlines: Strategian jalkauttaminen on yhdessä tekemistä jopa hauskanpitoa

Case study strategy implementation southwest airlines

Yksi tunnettu esimerkki onnistuneesta strategian jalkauttamisesta on Southwest Airlines. Southwestin strategiana oli tarjota edullista ja konstailematonta lentoliikennepalvelua alipalvelluilla markkinoilla. Uuden strategian onnistumiseksi yritys osallisti työntekijänsä mukaan prosessiin ja lähti heidän kanssaan rakentamaan uudenlaista yrityskulttuuria, joka edistää tiimityötä, yhteistä hauskanpitoa ja ystävällistä asennetta.  

Nykyään Southwest Airlines on yksi maailman menestyneimmistä ja kannattavimmista lentoyhtiöistä, jolla on maine poikkeuksellisesta asiakaspalvelusta ja työntekijöiden sitoutumisesta. 

Haluatko jutella lisää?

Tiitta Vaulos

Future strategist, CEO

Lähetä minulle sähköpostia klikkaamalla valokuvaa

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi