Digitaalinen työntekijäkokemus
Useimmat organisaatiot keskittyvät jo työntekijäkokemukseen, mutta eivät välttämättä kiinnitä vielä lainkaan huomiota työntekijöiden arjessaan kohtamiin ongelmiin ja tuskanhetkiin liittyen digitaalisiin työkaluihin ja käyttöliittymiin. Tämä tulee muuttumaan. Digitaalisen työntekijäkokemuksen (DEX) merkitys kasvaa nopeasti.
Gartnerin tutkimuksen mukaan vain kolmasosa työntekijöistä näkee, että heidän käyttämänsä teknologia on tuottavaa, voimaannuttavaa ja helppoa. Suurin osa työntekijöistä ei ole siis nykytilaan tyytyväisiä, mutta myöskään johtajat eivät välttämättä vielä taputa käsiään. Harvard Business Reviewin tutkimuksen mukaan vain alle puolet johtajista, jotka lähtivät vauhdittamaan digitaalista transformaatiotaan pandemian aikana, uskoo pystyvänsä ylläpitämään tuottavuuttaan samanaikaisesti.
Digitaalinen työntekijäkokemus tuo fokukseen työntekijöiden vuorovaikutuksen teknologian kanssa, heidän digitaalisen työtilansa, ja tähtää sen varmistamiseen, että työkalut ovat relevantteja, joustavia ja käteviä käyttää millä tahansa laitteella, mistä tahansa. Tavoite on vapauttaa työntekijöiden voimavaroja ja tukea keskeisiä liiketoiminnan tuloksia, työtyytyväisyyden paranemista ja työntekijöiden pysyvyyttä. Sillä tulee olemaan myös suuri rooli kyvyssä luoda voittava kokonaiskokemus: asiakaskokemus + työntekijäkokemus + digitaalinen työntekijäkokemus.
Digitaalinen transformaatio ei tapahdu ilman ihmisiä.